Układ hamulcowy

Decydującym czynnikiem przesądzającym o bezpieczeństwie użytkowania samochodu są sprawne hamulce. Awaria układu hamowania prowadzi co najmniej do trwałego kalectwa, a nierzadko do utraty życia.

Hamulcem nazywamy element samochodu służący do zmniejszenia prędkości oraz zatrzymania pojazdu. Hamulec jest elementem systemu hamulcowego samochodu.

W samochodach ciężarowych często wykorzystywany jest pneumatyczny układ hamulcowy. Hamulec pneumatyczny utrzymuje wysokie ciśnienie w systemie hamulcowym. Powoduje hamowanie pojazdu gdy to ciśnienie obniża się. Ciśnienie to obniża się w momencie naciśnięcia pedału hamowania uruchamiając jednocześnie zawór pneumatyczny zmniejszający ciśnienie w układzie co powoduje uruchomienie kamulców kół. Ciśnienie w układzie podtrzymuje sprężarka. Do zalet takiego rozwiązania należy to, że nawet po zatrzymaniu silnika czy też zerwaniu przewodów pneumatycznych można zatrzymać ciężarówkę.

Innym rozwiązaniem jest hamulec tarczowy, który składa się z tarczy hamulcowej połączonej sztywno z wałem oraz 2 lub więcej klocków hamulcowych pokrytych materiałem ciernym, które są dociskane do tarczy przy użyciu siłownika hydraulicznego lub pneumatycznego. Głównym elementem hamulca tarczowego jest tarcza hamulcowa iveco, która wykonana jest z żeliwa, choć może być również ceramiczna. Tarcze hamulcowe mogą posiadać otworki wentylacyjne, których zadaniem jest odprowadzanie gazów powstałych podczas hamowania.