Perły czeskiej motoryzacji

Jakkolwiek Polacy często podchodzą z pewną dozą lekceważenia do naszych południowych sąsiadów to niezaprzeczalnym faktem jest, że czeska motoryzacja znacznie wyprzedzała polską pod wieloma względami. Nawet obecnie Czesi produkują samochody pod krajowymi markami, co rzadko miało miejsce w Polsce (poza kilkoma wyjątkami jak Syrena, Żuk, Tarpan albo Nysa). Świadomość faktu jak oryginalne i pięknie zaprojektowane samochody produkowali Czesi nie jest jednak u nas dość znana. Oto kilka przykładów samochodów zza południowej granicy, które były seryjnie produkowane bądź też istniały jako prototypy.

MTX Tatra V8

Najszybszy czeski samochód o potwierdzonym rekordzie prędkości. Zaprojektowany przez Václava Krála.

Škoda 1000 MB

Pierwszy naprawdę nowoczesny model Škody z samonośną karoserią i silnikiem umieszczonym z tyłu.

Škoda 100

Następca Škody 1000 MB. Między latami 1969 a 1977 wyprodukowano 1,1 mln takich aut. Taką Škode miał kuzyn mojej mamy.

Škoda Felicia

Samochód o tej nazwie znamy w innej postaci, tymczasem poprzedniczka wyróżniała się znacznie piękniejszą linią nadwozia. Produkowana w latach 1959 do 1964 jedynie w 16 tys. sztuk.

Tatra 603

Samochody marki Tatra są u nas znane wyłącznie z ciężarówek, tymczasem firma ta produkowała również samochody osobowe o dość futurystycznych liniach nadwozia. W latach 1956-1964 powstało niespełna 20,5 tys. sztuk modelu 603.

Tatra 87

Jeszcze mniej powstało Tatr modelu 87, bo zaledwie niespełna 3000.

Jeśli chodzi o mnie to samochody te są znacznie ładniejsze niż pokraczna Syrena Sport lub Wars.

Źródło: http://www.autorevue.cz/galerie-20-legendarnich-ceskych-aut-na-ktera-neumime-zapomenout